Фонд Нормана Фостера представив проекти-переможці першого етапу конкурсу з реконструкції будівлі Харківської обласної військової адміністрації та перетворення площі Свободи у Харкові.
Подробиці про проекти опубліковано на сайті Фонду.
Останні оперативні новини Харкова у нашому Telegram-каналі. Підписуйтесь, щоб бути в курсі найважливішої інформації
Конкурс організовано Харківською міською радою у партнерстві з Фондом Нормана Фостера, ЄЕК ООН та Arup. До участі у ньому запрошені архітектори, дизайнери та містобудівники з усього світу, які готові представити інноваційні концепції площі Свободи та пошкодженої війною будівлі обласної державної адміністрації. Завдання проектантів – запропонувати проекти, які вшановують історію Харкова, одночасно охоплюючи його прагнення до стійкості та інклюзивності.
За інформацією фонду, три проекти були однаково відзначені за їх виняткові підходи до переосмислення цього знакового простору:
- Янсен Че (Австралія): Підземний меморіальний проект, що поєднує відкритість площі із символічними елементами відображення, прозорості та доступності.
- Нішаль Ба (Індія): Сезонна ландшафтна структура з біологічно різноманітними зеленими зонами, затіненими доріжками та багатофункціональними просторами для цілорічної взаємодії.
- Даніель Мінц (Ізраїль): Інноваційна пропозиція, що поєднує історичне збереження із сучасним дизайном для переосмислення площі Свободи.
Також було вручено студентську премію, а також визнання проектів, що увійшли до шорт-листа, що підкреслює творчу різноманітність та глибину представлених ідей.
Проект "Пам'ять"
Резюме журі
Сильні сторони. Цей проект зосереджений на підземному меморіалі, надаючи споглядальний простір, який вшановує стійкість та історію Харкова. Дизайн пропонує символічний зв'язок між меморіалом та навколишньою площею, підкреслюючи теми роздумів, прозорості та доступності. Дизайн зберігає відкритість площі, зберігаючи її монументальний масштаб, але включаючи сучасні елементи, які визнають недавні проблеми міста. Крім того, проект пропонує розвиток підземної частини будівлі обласної державної адміністрації як громадського простору та як нового групового входу та транзитного пішохідного коридору, який успішно поєднує простір будівлі та площі. Внутрішнє подвір'я будівлі спроектовано як функціональний атріум, який є громадським простором.
Проблеми. Характерна особливість пропозиції — використання сітки великих колон, що стоять окремо, — викликала критику з боку журі. Хоча вони були покликані надати ритм і структуру площі, колони були сприйняті як такі, що надто нагадують імперську або авторитарну естетику, що ризикує надіслати невірне символічне повідомлення. Цей аспект, зокрема, контрастує з ідентичністю площі як простору свободи та демократії. Крім того, підземний меморіал, хоч і концептуально переконливий, викликає практичні побоювання через складну підземну інфраструктуру Харкова. Також залишаються питання про те, як площа вміщуватиме як споглядальні роздуми, так і активне громадянське використання. Зрештою, хоча проект запроваджує сильні архітектурні елементи, журі вважало, що колонний підхід суперечить духу прагнень Харкова до відкритого, інклюзивного та спрямованого у майбутнє простору.
Проект "Вчасно"
Резюме журі
Сильні сторони. У цій заявці наголошується на цілісному та стриманому підході до реконструкції площі Свободи, зосередженого на збереженні її монументального масштабу при впровадженні тонких сучасних оновлень. На особливу увагу заслуговує пропозиція про використання напівпрозорого фасаду для будівлі Харківської обласної державної адміністрації, пом'якшувальну будівлю та символізуючу прозорість і доступність. Автори проекту також зосередилися на перетворенні внутрішнього простору будівлі обласної державної адміністрації та створенні нових інклюзивних суспільних просторів.
Проблеми. Один із центральних елементів пропозиції, що відбиває басейн, викликав побоювання. Незважаючи на те, що басейн візуально впадає в око, він відволікає від ролі площі як гнучкого та функціонального місця для зборів. Його розміщення та масштаб знижують здатність площі вживати великих громадських заходів, а практичні наслідки утримання басейну в кліматичних та інфраструктурних умовах Харкова роблять це менш здійсненним. В цілому, хоча стриманий підхід і пропонує гідне бачення, опора на басейн обмежує універсальність площі і не дозволяє повною мірою розкрити її потенціал як активного громадського центру.
Проект "Garden state"
Резюме журі
Сильні сторони. Цей проект представляє сезонну структуру ландшафту, яка шанує монументальний масштаб площі Свободи, інтегруючи адаптивні суспільні вигоди. Біорізноманітні зелені зони, затінені доріжки та багатофункціональні простори створюють можливості для цілорічного використання. Пропозиція враховує екологічну стійкість та пропонує більш орієнтований на людину підхід до дизайну площі, наголошуючи на релаксації та зв'язку з природою.
Проблеми. Хоча акцент проекту на озелененні заслуговує на похвалу, він ризикує послабити символічну значущість площі. Поділ площі на дрібніші зони може поставити під загрозу відчуття відкритості та серйозності, що визначає місце. Крім того, перенапрямок руху, запропонований у цій схемі, викликав побоювання щодо здійсненності та його впливу на ширший міський контекст. Також обмеження, що накладаються існуючою підземною інфраструктурою, обмежують потенціал для певних об'єктів, таких як підземний музей чи водойми перед будинком Харківської обласної державної адміністрації, що робить ці елементи непрактичними за поточних умов.
Студентська премія: "Історія та майбутнє"
Резюме журі
Сильні сторони. Цей проект демонструє вражаючу креативність та глибоку чутливість до потреб ділянки. Дизайн пропонує пишні зелені ландшафти, що оточують площу, що перемежовуються тонкими втручаннями, які підвищують зручність використання, зберігаючи при цьому велич площі. Відреставрований фасад будівлі Харківської обласної державної адміністрації добре вписується в навколишній громадський простір, створюючи гармонійний баланс між історією та майбутніми устремліннями.
Проблеми. Сила проекту в ландшафтному дизайні може бути доповнена сильнішим архітектурним баченням площі. Крім того, його пропозиції щодо активації площі за допомогою громадського програмування залишаються недостатньо опрацьованими, що залишає місце для подальшого доопрацювання.
"Цей конкурс є першим кроком у формуванні майбутнього Freedom Square. Плани на другий етап дозволять удосконалити та розширити ці ідеї, продовжуючи місію з перетворення Freedom Square на маяк стійкості, демократії та надії", - кажуть у Фонді.
На думку президента Фонду та голови журі Нормана Фостера, натхнення архітектори можуть черпати з процесу переосмислення Рейхстагу у Берліні. Цей проект, що перетворює, включав проведення декількох конкурсів, перш ніж прийти до успішного рішення, що демонструє важливість ітеративного і вдумливого планування у вирішенні складних завдань.
"З огляду на берлінський Рейхстаг, мер спочатку попросив мене зайнятися аналогічним робочим меморіалом для Харкова. Натомість я виступив за конкурс, який був би відкритий для українських та міжнародних архітекторів, результати якого тепер оцінюються журі з десяти місцевих та світових експертів на чолі з мером та мною", - каже лорд Норман Фостер.
За його словами, журі врахувало, що остаточний проект Рейхстагу з'явився в результаті конкурсу, який переріс у другий етап. Журі було одностайно проти проектів, які прагнули заповнити громадський простір численними видами діяльності, що один із членів журі назвав підходом "Сади Тіволі". З іншого боку, журі висловило занепокоєння з приводу надмірної монументальності простору, наприклад, колонами, які марширували по всій довжині площі.
Довідка Vgorode
Цей конкурс є частиною ширшої Концепції генерального плану Харкова, ініціативи, яку очолює Харківська міська рада у співпраці з Європейською економічною комісією ООН (ЄЕК ООН), Фондом Нормана Фостера, Arup та місцевими архітекторами та експертами. Концепція генерального плану прагне спрямовувати відродження Харкова, сприяючи створенню яскравого, інклюзивного та перспективного міського середовища, при цьому поважаючи історичну ідентичність міста
Призовий фонд конкурсу – 10 000 євро (3 000 євро кожному переможцю, 1 000 євро для студентської премії). На конкурс було подано 84 заявки від архітекторів, дизайнерів та містобудівників з усього світу. Із них 21 заявка була від команд з України. Крім України, у конкурсі також взяли участь команди з інших країн, включаючи Сполучені Штати Америки, Велику Британію, Італію, Індію, Канаду, Німеччину, Бангладеш, Францію, Ізраїль, Південну Корею, Туреччину та Об'єднані Арабські Емірати.
10 членів журі були з України, Великобританії, Індії, Іспанії, Ізраїлю та США, які представляли такі галузі, як архітектура, містобудування, транспорт та історія.